TUNJANG
KEROHANIAN , SIKAP DAN NILAI – PENDIDIKAN ISLAM (PI)
Selepas
mengikuti aktiviti-aktiviti yang berteraskan tunjang Kerohanian Sikap dan Nilai
khususnya komponen Pendidikan Islam, murid dapat mengetahui asas Rukun Iman,
Rukun Islam, Sirah Rasulullah dan melafazkan Dua Kalimah Syahadah. Pada masa
yang sama murid dapat bersuci, berwuduk dan melakukan pergerakan solat,
mencontohi beberapa akhlak Rasulullah dan melakukan amalan harian mengikut adab. Murid juga dapat mengenal asas bahasa
Al-Quran, huruf hijaiyyah dan Jawi serta menghafaz beberapa surah pendek dan
doa pilihan. Ciri-ciri pendidikan Islam adalah seperti berikut :
- Akidah
- Ibadah
- Sirah
- Akhlak
- Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi
Pendidikan moral prasekolah memberi fokus kepada pelakuan moral yang dipupuk secara berterusan sepanjang masa murid berada di prasekolah. Pendidikan moral tidak dijalankan melalui aktiviti yang spesifik tetapi diterapkan melalui kesemua aktiviti yang dijalankan dalam prasekolah. Nilai-nilai murni kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan adalah seperti berikut:
- Kepercayaan kepada Tuhan
- Baik hati
- Bertanggungjawab
- Berterima kasih
- Berhemah Tinggi
- Hormat Menghormati
- Kasih Sayang
- Keadilan
- Keberanian
- Kejujuran
- Kerajinan
- Kerjasama
- Kesedarhanaan
- Toleransi
- Berdikari
- Berdisiplin
No comments:
Post a Comment